MÓHÓSÁG 2.nap 2.rész

ápr 19

Érdekes, hogy mindnyájatoknak van valamilyen elképzelése, hogy milyennek kellene lennie a tökéletes szeretőnek. Tudom, hogy először is olyasvalakit akartok, aki megértő és sok figyelmet szentel nektek. Át fogjuk beszélni a vastra-harana lilat, amikor Krisna ellopja a barátnői ruháját. Meg kell értenetek, hogy ebben a kedvtelésben szó sincs anyagi testekről vagy anyagi tulajdonságokról. Arról fogtok hallani, ahogy Krisna a suddha-bhavat, vagyis a tökéletes szerelmet élvezi.

A ruhák nem olyan fontosak, mert nincsenek jelen anyagi testek Krisna kedvteléseiben, úgyhogy itt nem az a kérdés, hogy valakin van-e ruha, vagy nincs – nincsen se anyagi szennyeződés, se kéjvágy. Figyelnetek kell a bhakták azon vágyára, hogy Krisnát tegyék a középpontba és Krisna vágyát arra, hogy viszonozzon a bhaktáival. A fiatal gopik Krisnát akartak férjükül, ezért mit tettek? Egy hónapon keresztül minden nap Katyayáni istennőt imádták. Mondhatnátok, hogy Katyayáni istennő maga Mahámáya avagy Yogamáya. Mahamaya valójában Yogamáyának a képviselője, Yogamáya Krisnának a tiszta lelki energiája, amely elrendezi a kedvteléseit. Yogamaya két helyen létezik: Goloka Vrindavanában, és ott, ahova Krisna eljön ebben a világban. Yogamáya nincs jelen a Vaikunthán. Tehát Yogamáyának van egy képviselője, aki elrejti Krisnát a nem-bhakták szeme elől, Yogamáya azonban Krisna tiszta lelki energiájaként lefoglalja Krisna tiszta bhaktáit a szolgálatában, és nem engedi, hogy a vrajabhásik érzékeljék, hogy Krisna Isten. Yogamáya még Krisnát is úgy befolyásolja, hogy Krisna ne viselkedjen úgy, mintha Isten lenne. Minden reggel napkeltekor a fiatal gopik felkelnek, összegyűlnek és megfogják egymás kezét, majd elmennek a Yamuna folyóhoz fürdeni. Amíg a Yamuna folyóhoz tartanak, addig Krisna neveit ismételgetik. Fürdés után pedig földből készítenek egy murtit a Yamuna partján, Katyayáni avagy Durgá istennő murtiját, és felajánlanak neki virágokat, ékszereket, füstölőket. Mi az imádatuk célja? Krisnát akarják férjükül. Közben egy gyönyörű imát énekelnek:

 katyayani maha-maye  maha-yoginiyadhisvari

nanda-gopa-sutam-devi  patim me kuru te namah

(Srimad-Bhagavatam. 10.22.4.)

„Ó, Katyayáni istennő, hatalmas energiája az Úrnak, bámulatos misztikus erő birtokosa, mindenek erős kezű irányítója! Kérlek, add meg, hogy Nanda Maharaja fia lehessen a férjem! Hódolatomat ajánlom neked!”

 

mahamaya – az Úr nagyszerű energiája
mahayogini-mahayogini yadivasvari – mindenki irányítója
devi – te, aki gyönyörű vagy
Mit kérnek? „Tudod, kedves istennő, hogy Nanda-gopanak, Nanda Maharajnak van ez a fia. patim me kuru te namah – hadd legyen a miénk, tedd őt a férjünkké!” Így imádkoznak Durgához. Miért akarták a gopik Krisnát férjükül? Ki tudja?
Bhakta: Mert nagyon szeretik.
Bhakta: Mert Krisna tökéletes.
Bhakta: Mert Krisna gyönyörű.
Bhakta: Mert ő a szerelem forrása.

Dévamrita Szvámi:  A fentiek úgy hangoznak, mintha az érzék-kielégítés lenne a motivációjuk. „Azért akarlak téged, amit adni tudsz nekem. Tökéletes vagy, ezért akarlak magamnak, gyönyörű vagy, ezért akarlak magamnak.” A „magamnak” itt azt jelenti, hogy az érzékeimnek. Ez finom szintű vágy, de látjátok? Senkit nem fogunk kritizálni az ISKCON-ban ezért a vágyért…

Bhakta: Mert szeretnék Krisnát elégedetté tenni.

Dévamrita Szvámi: Pontosan. Azért akarják Krisnát férjül, mert örömet akarnak okozni Krisna érzékeinek, és sosem gondoltak a saját érzék kielégítésükre. Így gondolkoztak: „Krisnának az lenne a legjobb, ha mi az övéi volnánk.” Érzitek a különbséget? Ezért mondja azt az Úr Caitanya, hogy semmit sem lehet összehasonlítani a gopik Krisna-tudatával.

ramya kacid upasana vraja-vadhu-vargena ya kalpita

Nincs jobb módja a Krisna iránti szeretetnek, mint ahogyan azt a gopik mutatják Vrindávanában. A gopiknak nincs semmilyen anyagi motivációjuk. Általában amikor az emberek félisteneket imádnak, valamit maguknak szeretnének. De a gopik Katyayánit azért imádták, hogy esélyt kapjanak Krisna szolgálatára. Srila Prabhupáda azt mondta, hogy bármit megtehetsz, ha a motivációd az, hogy Krisnát szolgáld. Minden reggelt így kezdtek. És mit tett Krisna? Szeretném, ha megértenétek, hogy Krisna érti a bhaktáit. Nem akarom, hogy azt gondoljátok, hogy odaadó szolgálatot végeztek, de Krisna észre sem veszi. Természetesen mi nem vagyunk a gopik szintjén, de ettől függetlenül Krisna figyelemmel kíséri mindazt, amit teszünk. Tudom, hogy néhányan néha így gondolkoztok: „Krisna vajon egyáltalán törődik azzal, hogy mit csinálok? Egyáltalán érdekli, hogy mi történik  velem?” Ki tette már fel magában ezt a kérdést? Emeljétek fel a kezeteket. Igen, ötven százalék, ami azt jelenti, hogy 75 százalék, mert a többiek csak nem merték feltenni a kezüket. „Követem a szabályokat és próbálom Krisnát követni, közben Krisnának fogalma sincs, hogy mi történik velem, nem is érdekli.”
Egyszer Ausztráliában elmentem egy házaspárhoz, és megdicsértem a feleséget: „Milyen szép tiszta és rendes a házad!” Zokogásban tört ki. „Minden nap háromszor kitakarítom a házat, de a férjem még soha nem vette észre.” Szóval néha ilyennek látjuk Krisnát is. „Tisztítom a szívemet, de vajon Krisna észreveszi egyáltalán? Kihúzogatom az anarthákat, de érdekli ez Krisnát?” Sokan így gondolkoztok néha: „Olyan keményen próbálkozok, hogy kövessem a szabályokat. Az Úr tényleg észreveszi, mennyi áldozatot hozok? Számomra nagy áldozat, hogy nem hódolok meg a Kali-yugának. Feladtam olyan csodálatos dolgokat, mint a mámorítószerek, a tiltott nemi élet, húsevés és szerencsejátékok. Vajon észreveszi Krisna a nagy ékköveket, amiket én félredobtam?”

Próbálom megérzékeltetni veletek, milyen nevetségesek a Krisna-tudatban felbukkanó érzéseink. Amikor erről hallotok, elkezditek megérteni, milyen nevetséges. A gopik Katyayánihoz imádkoztak, nanda suta kuru te namah. Tedd Nanda Maharaja e fiát a férjünkké. Mivel ott van mindenki szívében, Krisna tudja, mi megy végbe a bhaktáiban. Azért imádkoztak, hogy Krisna legyen a férjük, ezért Krisna teljesíteni fogja ezt a vágyukat. Krisna yogesvaresvara, a misztikus hatalom mesterének a mestere, ezért érti, miért mennek a gopik korán reggel a Kálindi folyóhoz. Mit tett Krisna? Tökéletes szeretőként pontosan tudja, hogy mit kell tennie, ki tudja dolgozni a tökéletes stratégiát. Amíg a tehénpásztor lányok a folyóban fürödtek, addig Krisna és a kis tehénpásztor fiú barátai megjelentek a helyszínen, majd Krisna összeszedte a gopik összes ruháját a folyópartról, aztán felmászott a fa tetejére. Egy félreeső helyen történt mindez. A gopik testi formái teljesen kifejlettek, mégsem volt szemernyi anyagi szennyezettség sem, mert ebben a kedvtelésben nincsen semmi anyagi: sem anyagi testek vagy anyagi tulajdonságok. Ez Krisna tökéletes szerelmének a világa. Mi a helyzet azokkal a tehénpásztor fiúkkal, akik Krisnával voltak? Felmerül a kérdés: „Az rendben van, hogy Krisna ezt művelte, de mi a helyzet a többi fiúval, akik vele voltak?” A gopik nem imádkoztak, hogy a többi fiú is a férjük legyen, de akkor mit kerestek azok a fiúk ott és miért nézték a meztelen gopikat? A Krisnát elkísérő tehénpásztorfiúk csak két-három évesek lehettek, ezért nem tudtak különbséget tenni nő és férfi között. Mit tett először Krisna, amikor felért a fára a ruhákkal? Mi volt az első dolga? Ki tudja?

Bhakta: Mondta nekik, hogy jöjjenek ki.
Dévamrita Szvámi: Nem, nem. Ki tudja?
Bhakta: Elkezdte dicsőíteni őket.
Dévamrita Szvámi: Nem, nem.
Bhakta: Csinált …

Dévamrita Szvámi: Nem és nem. Krisna tudja, hogy kell mulatni. Mi volt az első dolga, amikor felmászott a kadamba fára a gopik ruhájával? Nevetett! Az összes kis tehénpásztor fiú barátai is nevettek. Ilyem isten! Ez az az Isten, akit ti imádtok… De el ne mondjátok a szüleiteknek! Se a papoknak a szülővárosotokban. Az élet testi szintjén azt gondolod, hogy te ez a test vagy, ezért nem értheted Krisna kedvteléseit. Mit mond Krisna?

– Először is most megmondom nektek az igazat. Nem fogok hazudni nektek. Tudom, hogy fáradtak vagytok már az egy hónapos Katyayáni imádattól, ezért sosem füllentenék. Nem akarok kellemetlenséget okozni nektek. Ezenfelül én meg sosem lódította. Csak kérdezzétek meg ezeket a fiúkat. – Krisna ismeri a módját, hogyan tudja magát jól érezni a tehénpásztorfiúkkal is. Ő a tökéletesség, így ezt mondta:

– Rendben, íme a terv. Ó, sumadhyuma, ó karcsú derekú lányok, íme a tervem… Azt szeretném, hogy gyertek ki a vízből. Csapatban is kijöhettek, vagy egyénkent is, hogy visszakapjátok a ruháitokat. Nagyon egyszerű, semmi gond. – Ekkor mi történt? Hogyan reagáltak erre a gopik?  Azt gondolták:

– Krisna annyi figyelmet szentel nekünk  és viccelődik itt velünk. – Egymásra néztek és elkezdtek nevetgélni és tréfálkozni egymás közt, és noha szégyenlősek voltak, boldogságot éreztek.

– Krisna olyan sok figyelemben részesít minket. – Végeredményképp még inkább szerelmesek lettek Krisnába. Visvanatha Cakravati Thákura még több szint kölcsönöz ennek a kedvtelésnek. A gopik mondhatnák Krisnának:

– Rendben, tedd csak le a ruháinkat a folyópartra és menj el. – Logikusan hangzik, nem? De mit felelne Krisna?

– De olyan sokan vagytok, és attól tartok, ha a ruháitokat a parton hagyom, még valaki másnak a ruháját veszitek fel. Csak segíteni akarok, hogy megelőzzük a lopást. – Lehet, hogy a gopik azt válaszolnák:

– Mi becsületesek vagyunk, és soha nem lopunk, sosem fogunk hozzányúlni más ruhájához. –Erre mit mondana Krisna?

– Jól van, ha becsületesek vagytok, akkor mi a gond? Csak gyertek ki, és vegyétek el tőlem a ruháitokat. – Ekkor látták a gopik, Krisna milyen eltökélt. Attól bízunk annyira a szerelemben, ha látjuk, hogy mennyire eltökélt a szerető. Amikor a gopik érezték, Krisna milyen elszánt, zavarba jöttek, ugyanakkor nagyon örültek, hogy ilyen sok figyelmet kapnak tőle. Természetesen még mindig a vízben maradtak nyakig, de a víz elkezdett hideg lenni. Krisna számított erre. A gopik elkezdtek viccelődni egymással

– Te menj elsőnek, mi majd megnézzük, mi történik.

– Nem, nem. te menj először, és majd mi nézzük, mi történik veled, meglátjuk, Krisna megtréfál-e. – De senki sem ment ki. Az elméjüket teljesen elrabolták Krisna viccelődő szavai. Gondoljatok csak bele, milyen lehet ez. A szerelmi kalandoknak ez egy nagyon fontos része, amikor az elmét elrabolják a szerető viccelődő szavai. Krisna manohara, elrabolja a bhakták elméjét a fuvolajátékával, vagy azzal, ahogy beszél vagy viccelődik. Visvanatha Cakravatt Thakura kicsit kiszínezi ezt a kedvtelést… Krisna így szól:

– Hát ha nem jöttök ki a ruháitokért most azonnal, akkor függőágyat fogok fonni belőlük, és itt fogok aludni a fán. Ó, kezdek elálmosodni, szerintem itt töltöm az éjszakát. Készítek egy jó kis függőágyat a ruhákból. –  Mit kérdeznek erre a gopik?

– Ó, tehénpásztor fiú! És mi lesz a teheneiddel? Messzire mentek füvet keresni, gyorsan iszkolj és szedd össze a teheneidet! –  Mit válaszol Krisna?

– Ó, drága gopijaim! Gyorsan el kell indulnotok! Vissza kell mennetek Vrajába, vár titeket a házimunka. Hosszú távollétetek meg fogja zavarni a szüleiteket és a családotokat. –  Ekkor a gopik így feleselnek:

– Krisna, itt maradhatunk egész hónapban, hogy a vratát befejezzük, a lemondásra és koplalásra tett fogadalmainknak eleget tegyünk. Nem kell visszamennünk a családunkhoz. – Mit felel erre Krisna?

– Az által, hogy benneteket nézlek, én is lemondást végzek, úgyhogy szerintem én is itt maradok még egy hónapig. – Így aztán világossá vált a gopik számára, hogy Krisna nem fogja meggondolni magát. Még egy utolsó kísérletet tettek:

– Krisna, ne légy igazságtalan! Téged tiszteletben tartanak a közösségben, tiszteletben álló édesapád van, mindenki tisztel. Kérünk, add vissza a ruháinkat, mert kezdünk fázni.

Talán meg emlékeztek arra, hogy valami hasonlót mondtatok a szerelmeteknek. Szeretet éreztetek felé, ugyanakkor az járt a fejetekben: „Nem igazságos, amit művelsz.” Hányan emlékeztek hasonló anyagi szeretetteljes pillanatokra?  „Ez nem igazság!” Ugyanakkor az anyagi szívedben élvezted a helyzetet. Szóval Krisna tudja, hogyan hozza létre ezt a tökéletes bhavat, avagy tökéletes hangulatot, mely mentes az anyagi szennyeződéstől. Végül a gopik megadták magukat:

– Syamasundara, a szolgálólányaid vagyunk, és azt kell tennünk amit mondasz, de ismered te is a vallásos elveket. Vissza kell adnod a ruháinkat. Ha nem adod vissza a ruháinkat, akkor feljelentünk Kamsánál, és beárulunk az édesapádnál is. – Mit válaszolt erre Krisna?

– És akkor mi van, ha elmondjátok Kamsa királynak? Engem nem érdekel a király. Menjetek és mondjátok el Nanda Maharajanak! Nem érdekel. Túl öreg, úgysem tud semmit tenni ellenem. – Aztán hozzátette: – De ha tényleg a szolgálólányaim vagytok, és igazából meghódoltok, akkor gyertek ide ártatlanul mosolyogva és vegyétek el tőlem a ruháitokat. Nektek suci-smita, nagyon üde, ártatlan mosolyotok van, ezt szeretném látni. Ha nem teszitek azt, amit mondok, akkor nem fogom visszaadni a ruháitokat. – Ekkor nyilvánvalóvá vált az Úr eltökéltsége, a gopikat  a saját szavaikkal győzte le. Így feleltek:

– A szolgálólányaid vagyunk, azt tesszük, amit csak akarsz. Ezt te is jól tudod, úgyhogy légy szíves add vissza a ruháinkat. – Ekkor a gopik elkezdték győzködni egymást:

– Nem tehetünk semmi mást. Krisna eltökélte, hogy a szeretőnk lesz, mit tehetnénk? – Így aztán kijöttek a vízből. Mi történt? Mi érdekli Krisnát? Nem az anyag vagy az anyagi tulajdonságok. A Bhágavatam azt mondja suddha-bhava prasad-atahah. Krisnát a tiszta bhava, a suddha-bhava teszi elégedetté. Vállán átvetve a ruháik, elkezdett hozzájuk szeretettel (priti) beszélni. Fontos azt megérteni, hogy az Úr a tiszta odaadásuktól hatódott meg. Krisna szerette volna látni a szerelmük hatalmát. Nektek is volt már ilyen érzésetek, ugye? Egy kapcsolatban látni akartátok a másik fél szerelmének az erejét. Mintha mi lennénk a legfelsőbb élvezők! De Krisnának megvan a joga ahhoz, hogy lássa a szerelmünk erejét, mert ő az önvaló önvalója. Jogában áll ezt tenni. Így a vrindávani tehénpásztor lányok megmutatták, hogy nincs magasabb rendű szeretet az övéknél.

Ezt a kedvtelést hallgatva egy probléma merülhet fel. Így vélekedünk: „Ha én lettem volna abban a helyzetben, elöntött volna a kéjvágy.” Elkezdünk ezekről a dolgokról a mi szemszögünkből gondolkozni. Kezdjük Krisnát és a kedvteléseit a szemünk elől téveszteni, mert rávetítjük a mi saját mentalitásunkat ezekre a lilákra: „A helyében olyan kéjvágyó lennék. Hát milyen Isten az ilyen? És micsoda bhakták ezek?” Ez a mi saját hibánk. Nincsenek anyagi szennyeződések Krisna liláiban. Krisna elárulta nekik: „Látom a vágyaitokat, ezért most teljesítem őket. A legnagyszerűbb szeretőimmé váltatok.”

karuna tena tosita: „Könyörületességem jeleként elégedetté tett az, amit tettél.” Azért beszélünk erről a kedvtelésről, hogy megpróbáljuk megérteni, hogy az Úrnak is vannak érzései.  Krisna szíve meghatódott a gopik szeretetétől és tiszta szerelmük kifejeződésétől. Azt hangoztatta, hogy ő meg jobban viszonoz. Miért volt ott Krisna eleve a folyóparton, amíg a gopik a vízben fürdőztek? A gopik vágyai miatt volt ott és viszonzott velük. Ezért Sukadeva Goszvámí elmondja nekünk ezt a verset:

„Noha Srí Krisna alaposan rászedte a gopikat, megfosztotta őket erényüktől, nevetségessé tette őket és úgy játszott velük, mintha csak játékbabák lennének, sőt, még a ruhájukat is ellopta, a gopik egy csöppet sem haragudtak meg Rá. Csupán boldogok voltak, hogy alkalmuk nyílt kedvesük társaságát élvezni.”

(Srimad-Bhagavatam 10.22.22.)

Ez az a hangulat, amit az Úr Caitanya megfogalmazott a Sri Siksástakam utolsó versében: „Tégy velem amit akarsz, de mindig az imádandó uram maradsz feltételek nélkül.”
A gopik élőben mutatják be ezt az imát. Miután felöltöztek, mit tettek? Csak álltak ott, nem tudtak meg sem mozdulni. Miért? Mire gondoltak?

– Krisna biztos ragaszkodik hozzánk, különben miért vállalta volna ezeket a bonyodalmakat velünk? Bizonyára ragaszkodik hozzánk. Biztos szeret minket. – Nagyon szégyenlősen néztek Krisnára, hogy ne vegye észre, hogy őt nézik.

– Bizonyára ragaszkodik hozzánk. – Láthatjátok a tökéletes, egyszerű odaadásukat. – Ez az esemény annak a bizonyítéka, hogy Krisna ragaszkodik hozzánk. – El tudjatok képzelni, mennyire boldogok voltak? – Ragaszkodik hozzánk és azért eszelte ki ezt az egészet. – Mit mondott Krisna? Krisna megígérte nekik:

– Eljön még az idő avagy az az éjszaka. amikor többet kaphattok belőlem. Értem az igazi indíttatásotokat, és hogy miért imádjátok Katyayáni istennőt. Jóváhagyom a vágyaitokat, és el fogjátok érni a célotokat. – Krisna elárulta nekik:

– Lesz majd egy éjszaka, amikor megkapjátok amire vágytok, sőt még többet is. Az elkövetkező éjszakákon az én társaságomat fogjátok élvezni. Úgyhogy most menjetek utatokra, térjetek vissza Vrindávanába, ó, satik, ó tiszta szívűek! Ne feledjétek, hogy a különleges éjszaka nemsokára elérkezik. – Látjátok, hogy Krisna mindig többet és többet ad? Olyan érzéssel, olyan érzékenységgel, hogy csak úgy lehet élni, hogy Krisnához vonzódunk. Kérlek, emlékezzetek erre! Dolgozzatok keményen a krisna-tudatban, hogy a mohóság, az a ritka krisna-tudatos mohóság kifejlődjön. A sádhana bhaktiból következik majd ennek a ritka mohóságnak a szintje, ami az egyetlen ár, amin Krisnát meg lehet venni.  Készítsetek tervet erre az életre a krisna-tudat gyakorlásához, dolgozzatok együtt a lelki tanítómesteretekkel és a segítőitekkel, hogy elérjétek ennek az életnek a célját. Megtörténhet, csak tőletek függ. Krisna lehetővé akarja tenni, ezért eljött, mint Úr Caitanya, úgyhogy kérlek, használjátok ezt ki!

Hare Krisna!
Minden dicsőséget Sríla Prabhupádanak!

Írj kommentet