MÓHÓSÁG 2.nap 1.rész

márc 17

Dévamrita Szvámi 2003. szeptember 30. Divnomorsk

Hare Krisna. Ez a mohóság szeminárium, mely arról szól, hogy miként lehet kifejleszteni azt a különleges mohóságot, ami az odaadó szolgálatban sem hétköznapi. Tegnap Rupa Goszvámi Padjávalijának két verséről beszéltünk. Említettük, hogy amikor éhes vagy és eszel, elkezdesz elégedettséget érezni, ehhez hasonlóan, amikor követed a sadhana bhakti szabályzó elveit, akkor a Krisna iránti szeretet fokozatosan feléled benned. Különösen a sadhana bhakti szabályait követve a különleges laulyam, azaz mohóság fog felébredni benned.

Azok, akik tegnap is itt voltak, biztosan emlékeznek arra, hogy megállapítottuk, hogy sok bhakta attól tart, hogy az egész bhaktaként töltött életüket arra teszik fel, hogy igyekeznek a Krisna-tudatos szabályokat követni. Több bhaktától hallottuk már, hogy attól tartanak, „az egész Krisna tudatos életem arról fog csak szólni  évről évre, hogy szabályokat követek.”
Elképesztő, hogy azt képzeljük, hogy majd Krisna megszakítja a Krisna tudatos fejlődésünket, hogy úgy érezzük, pusztán kedves emberek vagyunk, akik a Krisna tudat folyamatát próbálják követni, amit Krisna igen nehézzé tesz.

– Rengeteg a szabály! A bhakti persze csodálatos, a legcsodálatosabb dolog, a sok szabály jelenléte mégis elérhetetlenné teszi. Tetszenek a Krisna tudat elvei, szeretem a bhaktákat, a prasadamot, szeretek táncolni és énekelni, na de japázni… Hát… Muszáj japáznom, különben mindenki azt fogja mondani, hogy mayaban vagyok. Aztán itt vannak a szabályzó elvek. Sosem vonzódtam a szerencsejátékhoz, a húsevéshez, megvagyok nélkülük, a kábító és mámorítószerek sem olyan fontosak. Várjunk csak, volt még egy, amire most nem emlékszem. Ó, megvan, nem ehetünk gabonát Ékádasin!

Erről az emlékezet kiesésről eszembe jutott egy történet. Kelet-Európában még a kommunizmus idején, az első, ha jól emlékszem talán az 1979-es avatási ceremóniák egyikén, egy bolgár férfi kapott avatást. Eljött Magyarországra pusztán azért, hogy avatást kaphasson. Mint tudjátok, abban az időben dúlt a szovjet szocializmus.  Amikor a fogadalomtétel részhez értünk, hogy adhassunk neki nevet, nem emlékezett a negyedik szabályra. Végül támadt egy ötlete, és ezt mondta:

– Nem lehet fekete piacozni.

Rögtön mondanunk kellett neki, hogy téved, jól van ez így. Ez volt az egyetlen lehetőségünk abban az időben. Minden tevékenységünk illegális volt. Illegálisan nyomtattunk könyveket, illegálisan adtuk el őket, illegálisan váltottunk pénzt és illegális programokat tartottunk. Ezért azt mondtuk neki:

– A feketepiaccal nincsen semmi gond.  Gondold át még egyszer, mi lehet a negyedik szabály.

Néha azt hisszük, hogy Krisna megnehezítette a dolgunkat, és véget vet természetes életvitelünknek. Hányan vélekedtek így közületek? Emeljétek fel a kezeteket! Mint tudjátok, a valódi szám legalább a kétszeresét jelenti annak, mint ahányan feltettétek a kezeteket. Muszáj szembesülnünk a ténnyel, hogy sok bhakta úgy gondolkozik az odaadó szolgálat gyakorlásáról, hogy hosszú listát lehetne írni arról, amit megtehetünk, ill. amit nem tehetünk meg. Említsetek pár példát, amit nehéz követni vagy nehéz elkerülni.  Na, ki kezdi?

Bhakta: Mangala árati.

Dévamrita Szvámi: Mangala árati! Hányan találjatok a mangala áratit nehéznek? Kezeket fel. Akik a templomban laknak, tudják, hogy mangala áratira járni könnyű, ha időben lefekszetek. Ennyi az egész.

Bhakta: Önfegyelem.

Dévamrita Szvámi: Az önfegyelem is könnyebb, ha megérted, hogy Krisnáért vállalod. Mi van még, amit nehéz gyakorolni, vagy amit nehéz megállni?

Bhakta: Meghódolás.

Dévamrita Szvámi: A meghódolás nehéz?

Bhakta: Alázatosság.

Dévamrita Szvámi: Amikor az anyagi természet bokán rúg, nem leszel azonnal alázatos?

Egy hideg ukrán téli nap nem tesz alázatossá? Nem, mi? Lehet. Lehet, hogy nem. Amikor Murminskban voltam, megkérdeztem a helyieket:

– A világ más tájairól sokan azt gondolják, hogy nagyon szenvedtek itt.

Tudjátok, hol van Murminsk, ugye? Az Északi Sarkkör fölött. Premavardhana is ott volt, jönnie kellett velem tolmácsolni, úgyhogy neki van tapasztalata a városról. Télen néha mínusz 45 fok alá is süllyed a hőmérséklet. Sosincs ennyire hideg itt Ukrajnában, igaz? Kérdezgettem ott az embereket, hogy azokon a jeges napokon nagyon szenvednek-e. Tudjátok, mit mondtak? Nem, csak otthon maradunk, este pedig bulizunk. Ennyire makacs a feltételekhez kötött lélek, mindenféle körülmények között élvezni akar, még akkor is, amikor az anyagi természet teljesen lenyom. Ha megértitek, hogy az anyagi természet arra kényszerít benneteket, hogy mayának meghódoljatok, akkor már egyből nem lesz olyan nehéz Krisnának meghódolnotok. A Krisnának való meghódolós a nyelvvel kezdődik. Használd a nyelvedet arra, hogy Krisnáról beszélj. Ez is meghódolás. Nem szeretnétek, ha valaki mindig csak rólatok beszélne? Nagyon élveznétek. Ehhez hasonlóan Krisna is élvezi, amikor róla beszéltek, a különbség az, hogy Krisna megérdemli, hogy róla beszéljünk, míg bennünk semmi olyan nincs, amiről másoknak állandóan beszélniük kellene. Jöjjenek most a fiúk! Mit gondoltok, mi az, amit nehéz megtenni vagy megállni?

Bhakta: Irányítani az elmét.

Dévamrita Szvámi: Irányítani az elmét. Mit szeretne az elme?

Bhakta: Élvezni.

Dévamrita Szvámi: Mit akar élvezni?

Bhakta: A tiltott nemi életet.

Dévamrita Szvámi: Az elme ezt szeretné ezt élvezni? Pedig nagyon unalmas, nem tudtad? Unalmas. Minden állat tudja a módját, mindig ugyanaz a régi nóta. Az elme képtelen elégedettséget meríteni ebből a tevékenységből – ezért leszel dühös utána, igaz? Az ilyenféle Kali-yuga bűnök nem elégítik ki az elmét.  A Kali-yuga a képmutatás kora, ezért a férfiak nem mondják meg a nőknek, hogy az elméjük nem elégedett, és a nők sem árulják ezt el a férfiaknak. Mindenki lehetővé teszi a hazudozást – megjátsszák, hogy a Kali-yuga piszka kielégíti az elméjüket. Az igazat mondom most nektek. Valami más, amit a férfiak nehéznek találnak elvégezni vagy megállni? A férfiak nehezebben nyílnak meg, mint a hölgyek.

Bhakta: Nehéz minden nőre úgy tekinteni, mint az anyánkra.

Dévamrita Szvámi: Mit gondolhat valaki, amikor rájuk néz?

Bhakta: Nehéz kifejleszteni igazi szerető kapcsolatot lelki szinten.

Dévamrita Szvámi: Hogy érted ezt? Hogyha csúnya, akkor az anyukád, de ha szép, akkor meg valami más? Igaz? Így gondolkoznak a férfiak!„Ó, mataji!” Ez azt jelenti, hogy nem gondolja róla, hogy szép. Ezt jelenti a „mataji” szó. Prabhupada szép  formulát ad erre a helyzetre. Elmondta, hogy kellene a brahmacariknak gondolkozniuk. Amikor a brahmacarik meglátják a hölgyeket, azt kell gondolniuk: „Ó, ezek a gyönyörű gopik Krisna öröméért vannak.” Elismered, hogy gyönyörűek, elismered azt, amit el kell ismerni. De úgy véled, hogy minden szépség Krisna számára van. Meg lehet próbálni: „Ó, ezek a gyönyörű gopik Krisna örömére vannak itt.” De ne legyetek irigyek Krisnára, csak Ő élvezhet. Jól van, ez már egy másik téma.

A lényeg az, hogy máshogy lássátok a sadhana bhaktit. Ha rendszerként kezdtek el a szabályokra tekinteni, mely arra szolgál, hogy mohóságot fejlesszünk ki, akkor szerintem jobban fogjátok szeretni. Ezért most megbeszéljük, hogyan tekintsünk a szabályokra nagyon pozitív módon. A szabályokról való kedvező gondolkodás nem csak a képzelet szüleménye. Hogyan kell olyasmire kedvező módon tekinteni, amit nem szerettek? „A bhakti szabályai olyan csodálatosak ki jay!” Igen, a lelki tanítómesterek és a szentírások is azt mondják, hogy szeretnünk kell a szabályokat. Főleg, amikor másoknak prédikálunk, azt kell hangoztatnunk, hogy mi is mennyire szeretjük. „Mindenkinek meg kell hódolnia, a szabályok pedig nagyon fontosak”.

Amikor viszont saját magunkról van szó: „Igen, a legjobbat próbáltam kihozni magamból, de ha Krisna azt akarja, hogy Krisna-tudatosak legyünk, akkor miért nem tesz minket azonnal azzá?” Hányan éreztek így? Jelentkezzetek! Gyerünk! „Krisna könnyedén elintézhetné, miért kell nekünk kínlódnunk? Még hogy tisztulás? Ha Krisna tényleg Isten és törődik velünk, akkor adja nekünk ingyen a bhaktit.” Miről szól azonban a bhakti? A bhakti a viszonzásról szól. Hányan házasok itt? Emeljétek fel a kezeteket. Jól van. Hányan nem házasok, de szeretnének megházasodni? Emeljétek fel a kezeteket. Nézzük, kit használjak fel példának? Rendben, Layna, tegyük fel, házas vagy, és 5 év múlva a férjed azt mondja neked: „Őszinte szeretnék lenni veled. Az egyetlen oka annak, hogy elvettelek, hogy a templomvezető kényszerített rá.” Hogy éreznéd magadat? Elmondhatjuk, hogy már csak ilyen a férj és a házasság, kit érdekel, hogyan történt? Vajon a férj önszántából fogadott el, vagy sem? Ő férfi, nem ez számít igazán? Hm? Mit szerettél volna inkább? Viszonzást, ugye? Azt szeretnéd, hogy a férj a saját önszántából válasszon téged. Vágyik itt bárki kényszer-szerelemre? Tegyétek fel  a kezeteket! Ki szeretne kényszer-szerelmet? Valaki? Senki sem.

Mégis ezt kívánjátok Krisnától. Látjátok, milyen ostobák vagyunk? Olyan dolgot akarunk Krisnára kényszeríteni, amit egyikünk sem fogadna el. Értitek? „Krisna, ha azt akarod hogy Krisna-tudatos legyek, kényszeríts rá. Krisna, miért kell téged választanom? Csettints egyet és tégy engem Krisna-tudatossá. Miért kell nekem itt kínlódnom a szabályok követésével? Miért kell a sadhana bhaktival erőlködnöm? Krisna, ha azt akarod, hogy mohó legyek Rád, akkor intézd el, hogy megtörténjen. Te vagy Isten, te bármit megtehetsz, úgyhogy intézd úgy, hogy akarjalak téged. Ez tőled függ.”

Ha te sem szeretnél ilyen fajta szerelmet, akkor miért várod el Krisnától ugyanezt? Miért akarod, hogy Krisna, az Istenség Legfelsőbb Személyisége fogadjon el egy olyan helyzetet, amit még a legkisebb élőlény sem akarna? Te is azt szeretnéd érezni, hogy valaki azért választott téged, mert tetszettek neki a tulajdonságaid, a tetteid, a formád, ugye? Mondjunk egy példát. A jövendőbeli férjed azt mondja neked: „Tudod, éppen a sannyasa rendbe akartam lépni, de amikor megláttalak téged a szemem sarkából, az egész életem megváltozott. Feltűntek nekem csodálatos odaadó jellemed, csodálatos tetteid, csodálatos alakod és levetettem a nevemet a sannyasa listáról.” Hogy éreznél? Hallottátok? Azt mondta, a hetedik mennyországban érezné magát! Mi a baj azzal, hogy Krisna kapja meg ezt tőlünk? Miért baj, ha azt mondjuk Krisnának: „Feladtam az anyagi ragaszkodásaimat csak azért, mert hallottam a nevedről, formádról, tulajdonságaidról es kedvteléseidről.” Ha ilyen fajta szerelmet kívánunk magunknak, akkor miért akarjuk, hogy Krisna kényszerítsen minket arra, hogy szeressük Őt?

Azt gondoljátok, hogy Krisnának fegyvert kellene fognia a fejünkhöz és azt mondania: „Gyere, szeress engem és légy boldog!” Hogy tetszene nektek, ha a házastársatok vagy a jövendőbelitek pisztolyt tartana a fejetekhez? „Igazán szeretsz engem, ugye? Tényleg azt gondolod, hogy gyönyörű vagyok, ugye? És tele vagyok jó tulajdonságokkal, ugye?” Nem ezt szeretnétek, de akkor miért akartok ilyenfajta érzést ajánlani Krisnának? Szóval mi az, amit Krisna tesz értünk? Krisna példát mutat szeplőtlen kedvteléseivel, hogy vonzza a mi önkéntes figyelmünket. Annak, hogy Krisna eljött az anyagi világba és elhozta a vraja-lilat, az a célja, hogy megmutassa nekünk az igazi viszonzást, amire a szívünk áhítozik. Az Úr édes akarata révén a dhamok mozdíthatóak, ezért Krisna megjelenhet az anyagi világban, Vrindavan dhamaban anélkül, hogy ez a lelki világbeli dhamaban zavart keltene. Nem az történik, hogy Krisna elhagyja Goloka Vrindavant, és alászáll a földi Vrindavanban. Az eredeti Istenség Személyisége egy időben jelen van mindkét helyen.

Mit tesz Krisna a saját hajlékán?

Mit tesz Krisna a saját lakhelyén? Tegnap már beszéltünk arról, hogy mennyi bhakta küzd problémákkal. Említettük tegnap, hogy sok bhaktának adódik gondja Istennel. Vannak akik méregbe gurulnak, amikor valami természeti katasztrófák történnek a világban, sok ember meghal. Ilyenkor Istent okolják. Emlékszem arra, amikor Chilében, Dél-Amerikában egyszer földrengés volt. Láttam egy képet, amin néhány gazda az öklét rázta az ég felé, mondván: „Isten, hogy tehetted ezt velünk? Miféle Isten vagy te?” Talán ti is ismertek olyan rokont, akinek valamilyen tragédia történt az életében, utána pedig Istent okolták érte. Valakinek van ilyen rokona? Lehet, hogy még közöttetek is akad olyan, aki valaha így érzett. „Isten, hogy hagyhattad, hogy ez történjen velem? Én vagyok én, Te pedig hagytad, hogy ez történjen velem. Hát milyen Isten vagy te? Tragédiák megeshetnek másokkal, de nem velem!”

Néhány ember ekképpen hibáztatja Istent. Érdekes dolgot tudtunk meg tegnap. A jelen lévő orosz yatrának majdnem háromnegyede bevallotta, hogy a Krisna-tudatos életük egy pontján felmerült az a problémás kérdés, hogy Krisnának miért lehetnek szerelmi kalandjai a kedveseivel. A résztvevők 75%-a ismerte ezt be tegnap.  Ugyanez történt, amikor feltettem ugyanezt a kérdést Ukrajnában. Ma ismét megkérdezem: Hány új bhakta van, aki nem jött el tegnap? Azok közül, akik tegnap nem voltak itt, hányótoknak okozott problémát a Krisna- tudatos éveitek egy pontján, hogy istennek barátnői vannak? Tegyétek fel a kezeteket. Ez egy lényeges pont, mert Krisnának a legfelsőbb tökéletessége az, hogy mindig körülveszik csodálatos szerető hangulatú bhaktái.

Krisnát kisora-sekharaként ismerik, aki a tizenévesek közül a legjobb. Emlékeztek még a tini éveitekre? Vannak itt tizenévesek? Amikor kamasz vagy, érzed a fiatalság energiáját, ugyanakkor összezavar az anyagi természet. Hadd kérdezzem meg tőletek, közületek hányan követtek el valami buta dolgot, amikor tizenévesek voltak? Emeljétek fel a kezeteket. Tehát értitek, hogy ezek a tinédzser évek a fiatalság és erő érzését biztosítják, ugyanakkor a tested és az elméd teljesen összezavar. Amikor arra gondolok, hogy milyen okból nem akarok még egyszer megszületni, így imádkozok Krisnához: „Nem akarok még egyszer tini lenni!” Még egyszer keresztülmenni azokon a zavarodott és kellemetlen éveken, mint tizenéves… A tested és az elméd is zavarba ejt. Nem tudod, ki vagy, de próbálsz jól kinézni mindenki előtt, és ostobaságokat követsz el, amiket nem is terveztél.

Mi a helyzet azonban Krisnával? Ő kisora-sekhara, a tinik legjobbika, a tizenévesek korona ékköve. Krisna sosem lesz öregebb  egy fiatal felnőttnél, mert az a legjobb kor arra, hogy jól érezzük magunkat. Krisna élvezete viszont nem jár problémákkal. Gondolkozzatok el ezen: tizenévesnek lenni minden probléma nélkül – ez Isten. Tökéletes kamasz lét. Örökké jókedvű anélkül, hogy bármi problémája lenne. Mit mond erről Rupa Gosvami?

kaisoram saphali-karoti kalayan viharam harih

(Caitanya-caritamrita adi lila 4.117.)

 

Rupa Gosvami azt mondja, hogy az úr Krisna úgy teljesíti ki a fiatalságát, hogy elrendezi romantikus találkozóit vrindavan lugasaiban. Miért jelent nekünk problémát, ahogy elfogadjuk, hogy az Úr szerelmi viszonyban áll a barátnőivel?  Itt majdnem mindenki házas, és majdnem mindenki szeretne megházasodni. Hányan nem akarnak közületek soha megházasodni? Emeljétek fel a kezeteket. Talán tíz bhakta. Ez azt jelenti, hogy mindenki más szeretne. Akkor miért tagadnátok ezt meg a Legfelsőbb Abszolút Igazságtól? Meg akartok házasodni, viszonzást szeretnétek és már belefáradtatok, hogy a tükörbe nézve magatokhoz beszéljetek. Akkor miért tagadjátok meg ezt a viszonzást az Abszolút Igazságtól? Mit mond a Bhagavatam első verse? Ki tudja? Janmady asya yatah. Az Abszolút Igazságból származik minden. A minden azt jelenti, hogy minden, még a barátnőkkel való szerelmi viszonyok is. Miért van az, hogy olvasod a Bhagavatam első versét, az elméd meg kihagyja a szerelmi viszonzásokat? Nektek is van barátotok, barátnőtök, akkor Krisnának miért ne lehetne? Miért akarod azt megvonni Krisnától, amit te annyira akarsz?

Ez olyan, mintha azt mondanád: „Hiszek Istenben, de hadd mondjam meg, mit kellene Istennek csinálnia. Istennek hat nap alatt meg kell teremtenie a világot, aztán fáradjon el. A hetedik napon pihenjen meg. Isten legyen a nagy pék – add meg nekünk mindennapi kenyerünket. Akkor Isten mérges lesz és elpusztítja az egész univerzumot. Megteheti akkor, ha én már addigra a mennyországban vagyok. Szóval Istennek teremtenie, fenntartania és pusztítania kell, és elégítse ki minden vágyunkat.”

Hányan imádkoztatok így valamikor? „Kérlek Istenem, hadd legyen enyém ez az ember!” Tegyétek fel a kezeteket. Így imádkoztok Istenhez:  „Hadd legyen ez és ez az enyém”. Azt hiszed, hogy Isten majd szemtanúként fogja figyelni az összes szerelmi kalandodat? Könyörögsz Istenhez: „Hadd legyen ő az enyém!” Elkerülhetetlenül sok problémád lesz. Néhány hónappal később rimánkodni fogsz Istenhez: „ Tüntesd el ezt a perszónát az életemből! Istenem, soha többé nem akarom látni!”  Hányan élték már ezt át? Értitek? Krisnának talán végig kellene néznie az ostoba kedvteléseiteket, a viszonzásra való ostoba próbálkozásaitokat? Nem, Krisnának megvan a maga saját világa a tökéletes szerelemben, olyan bhaktákkal viszonoz, akiknek tökéletes, nem anyagi testük van, és nincsenek anyagi tulajdonságaik. Ez a Legfelsőbb Úr legfelsőbb tökéletessége. Kérlek, értsétek meg, Krisna dicsősége benne foglaltatik abban a versben, amit mindig eléneklünk Bhagavatam lecke előtt. Srila Prabhupada szerint Bhaktivinoda Thakura dala tökéletes képet fest a lelki világról.

jaya radha madhava kunja bihari
gopi jana vallabha girivara dhari

Krisna, a gopik szerelme Vrindavana lugasaiban élvezi kedvteléseit. Ő Yasoda anyának a kedves kisfia. A Damodarastaka imák is milyen gyönyörűek, ugye?

namamisvaram sat-cit ananda rupam

Miért olyan gyönyörű? Mert Krisnát, a tökéletes kisfiút dicsőíti. Krisna tudja, hogyan kapja meg a szeretetedet, avagy az édesanyja szeretetét édes kisbabaként. Én voltam édesanyám kedvenc fia, még mindig nem tudja túltenni magát ezen a ragaszkodáson. Persze tele vagyok tökéletlenségekkel, ő viszont még mindig annyira ragaszkodik hozzám. De Krisna a tökéletes kisfiú szerepét játssza, mert néhány bhakta ebben a rasában akarja Őt örökké szeretni. Amikor Vrindavanaban a kis Krisna és Balarama belopóznak mások házába, és nem találják meg, amit keresnek, odapisilnek és odapiszkítanak a padlóra. Mindenki dicsőíti őket ezért! Természetesen elmennek Yasoda anyához és panaszkodnak neki: „A te Krisnád ezt és ezt csinálta!” Yasoda anya pedig csak ránéz Krisnára, és noha érzi, hogy le kellene szidnia, de akkor Krisna rámosolyog teljesen ártatlanul, ezért Vrindavana minden sértett lakója azt mondja: „Ó, hagyd csak!” Igazából mindannyian egyszerűen csak szeretnek Krisnáról és a tetteiről beszélgetni. Ahogy Krisna tökéletes kisfiú lehet, úgy lehet tökéletes szerető is. Mik a tökéletes szerető ismertető jegyei? Nevezzetek meg pár dolgot, mik a tökéletes szerető ismertető jegyei?

Bhakta: Szenvedést okoz nekünk.

Dévamrita Szvámi: Nem, Krisna nem okoz nekünk szenvedést. Ez nagy félreértés. Krisnának nagyon sok szeretője akad, mégis mindet száz százalékig elégedetté tudja tenni. Inkább azt mondhatjuk, hogy a tökéletes szerető az összes szerelmét elégedetté tudja tenni. Ez a tökéletes szerelem másik tulajdonsága. Menjünk tovább. Még valami?

Bhakta: Mindig a szerelme tárgyára gondol.

Dévamrita Szvámi: Igen, Krisna tökéletes abban, hogy mindig a bhaktáira gondol. Amikor Krisna nincs Vrindavanában, a vrajavasik mindig Rá gondolnak, és Krisna is mindig rájuk gondol.

Kérlek, jegyezzétek meg, hogy Krisna senkinek sem okoz szenvedést. Mélyebben meg kell értenetek, hogy lássátok, milyen a Krisna iránt elkülönülésben érzett szeretet. Úgy tűnik, mintha szenvedés lenne, de nem az. Ez a legmagasabb fokú extázis. Amikor már meg lesz az egész Caitanya Caritamrta oroszul, majd olvashatjátok amikor Ramananda Raya elkezdi magyarázni a Krisna iránt elkülönülésben érzett szeretetet. Amikor erre a pontra ér, az Úr Caitanya befogja a száját és megkéri, hogy hagyja abba, és ne beszéljen neki erről többet. Ez a legmagasabb lelki tapasztalat.

Milyen más tulajdonságai vannak a tökéletes szeretőnek?

Bhakta: A legfigyelmesebb.

Dévamrita Szvámi:  Elmondok nektek egy lilat, amiből meglátjátok, Krisna mennyire figyelmes és megértő. Nem ezt akarja mindenki egy tökéletes szeretőtől? Ugye? Figyelem, megértés. Milyen még?

Bhakta: Kiváló szerető.

Dévamrita Szvámi: Ez mit jelent?

Bhakta: Nagyon kiváló.

Dévamrita Szvámi: Miben?

Bhakta: A szerelemben.

Dévamrita Szvámi: Kiválóan ki tudja hozni a szeretői érzéseket? Igen. Krisna tudja, hogy kell keverni a bhava óceánját.

Bhakta: Nagyon törődő.

Dévamrita Szvámi: Igen, Krisna nagyon törődő, mert tudja, hogy ő a legjobb dolog a másik számára.

Bhakta: Mindig üde és friss.

Dévamrita Szvámi: Igen, ez egy anyagi kapcsolatban lehetetlen. Az anyagi kapcsolatok unalmassá válnak, de Krisna mindig a frissességnek a határtalan forrása.

Írj kommentet